02 november 2006

Verboden wapendracht

Het was allemaal snel gebeurd. Ik stond recht op een volle tram, en deze moest bruusk remmen. Op dat ogenblik voelde ik een vlijmscherpe pijn door mijn voet gaan. Een naaldhak van de dame naast mij had zich door het leer van mijn schoen geboord, en ik moest serieus op mijn tanden bijten om het niet uit te gillen.

"Excuseer, ik kon er niets aan doen" mompelde de dader, en de volgende halte stapte ze vlug af en liet mij verbouwereerd achter.

 

Niets aan kunnen doen, dat is nu de grootste nonsens die ik al gehoord heb. Als je het huis verlaat met de messen onder je schoenen geslepen en ontbloot, dan draag je wél verantwoordelijkheid, dan ga je op pad met gewelddadige bedoelingen. Voorbedachten rade.

 

Een naaldhak. Sommige naïeve vrouwen denken dat ze daar mooier of aantrekkelijker door zijn. Neen dus.

Ten eerste kunnen de meeste er niet op lopen. Ze bewegen zich voort alsof ze evenwichtsoefeningen op de balk doen, en elk ogenblik kunnen vallen. Of alsof ze juist begonnen zijn met hun voeten in te binden als Chinese vrouwen, en nog héél veel pijn hebben. Of alsof ze juist een naaldhak door hun wreef hebben gekregen. Vrouwen, jullie zijn er niet voor gemaakt, en jullie zijn er echt niet aantrekkelijker door. Integendeel.

Ten tweede roept het de associatie op met een beroepsgroep uit het kwartier van plezier waar pumps tot het uniform behoren of. soms het enige kledingstuk van het uniform zijn. Blijkbaar kan je niet paaldansen als je dat kleine opstapje niet hebt, of heeft het geen zin om in de etalage te gaan staan als je niet een paar centimeters groter lijkt dan je bent.

 

Maar deze dames hebben dan ook zo veel ervaring met het dragen van deze wapens, dat ze zich op de tram waarschijnlijk gemakkelijk staande kunnen houden.

Geen opmerkingen: